Trygg trafikk og Landsforeningen for trafikkskadde vil bestemme over meg! De ønsker et hjelmpåbud for alle syklister.
Fins det virkelig ikke et eneste punkt hvor vi mennesker skal detaljstyres? Skal det virkelig ikke være NOE fihet igjen for egne valg og prioriteringer?
Jeg kommer aldri til å bruke sykkelhjelm. Jeg VET at jeg kan bli utsatt for en ulykke, og jeg VET at jeg er i stor fare for å få en hodeskade om det skulle skje. Men jeg har SELV kommet til den konklusjonen at jeg ønsker å utsette meg selv for den risikoen. Det er greit for meg. Jeg er en voksen person, jeg vil bestemme over meg selv!

60 kommentarer In " Trygg trafikk vil bestemme over MEG! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 16th 2007 at 3:05 pm
Detter er det beste forslag på lenge.jeg er mor til 6 barn og har hatt endel skader med barna med og uten hjelm ,har nå to gutter på 14 år de bruker hjelm men det er flaut syns begge to ,da de er de eneeste i sin klasse.Jeg har vært litt pedagogisk så jeg lover de belømnning .Detr er veldig greit for de å si til andre når hjelmbruk blir påpekt!De fikk fiskestang i går og jeg hørte de sa til en kamerat i dag.At jammen var det lurt å bruke hjelm……….de har jo kanskje fått den allikevel.Ikke for det det er jo vi som bestemmer og her vil konsekvensen bli at sykkelen blir låstx antall dager. Ikke alltid populær!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 3:14 pm
Tanken bak påbudet støtter jeg fullt ut. Men med bruk av ordet påbud, får jeg en nummen følelse av at utelatt hjelm vil medføre straffereaksjoner i form av bøter.
Jeg ser noe av det du sier, Marius. Men ta det fra en som har vært jævlig heldig. Bruk hjelm! Ja, vi kunne like godt brukt redningsvest og. Vi kan jo risikere å sykle rett i ei elv. Men. Jeg slapp fra det med en brukket arm. Jeg gikk over styret i større hastighet, og var heldig nok til å lande på skulderen. Det som skremte meg var ikke selve fallet, det husker jeg ikke. Men at jeg kom til meg selv, på dette øde stedet hvor ingen hadde funnet meg på flere timer dersom jeg hadde blitt alvorlig skadet. Over venstre øre hadde jeg til slutt en kul som føltes som en tennisball. Jeg var ekstremt heldig.
Om du ikke vil bruke hjelm for din egen del, så ikke vær så fordømt egoist. Bruk den for dine eventuelt pårørendes del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 3:35 pm
Beste forslaget på lenge. Jeg har sett hva som kan skje med hodet uten hjelm. Her snakker vi fullstendig knust skalle….det er en liten sak å forsake kulhet til fordel for hjelm da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 3:43 pm
Påbud med hjelm for folk under 16 eller 18 år- kanskje. Ellers er jeg drittlei av at myndighetene skal pålegge oss ting og tang i hytt og pine!
Jeg kommer ALDRI til å bruke sykkelhjelm- og jeg sykler ganske mye!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 5:13 pm
Jeg syns det er helt på det rette at et påbud om hjelm blir virkelig. Har ingen sans for “kule” egoistiske folk som ikke veit sitt eget beste. Samme om du er “voksen” eller ikke…du trenger beskyttelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 5:23 pm
Jeg er enig at det blir påbud med hjelm,
samt at alle som ferdes på trafikkert vei skal ha vest på seg . Ikke bare bilførere.Alle pasasjer og fotgjenger er i fare sonen når de oppholder seg ved trafikkert vei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 5:35 pm
å sykle uten sykkelhjelm, er det samme som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte…. Idiotiskt…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 5:52 pm
Jeg er 50 år gammel, har ikke bil, men har sykkel. Jeg har aldri trynet noensinne, men så tar jeg heller ikke sjanser. Sykler aldri på glatta/snø, f.eks. Og bruker ikke hjelm,- jeg eier ikke hjelm. Ungene har vær så god måttet bruke hjelm da. Det er nesten utrolig at man ikke skal få avgjøre selv. Jeg VET jeg kan stupe og få hodeskader. Jeg VET jeg kan gå på trynet i sjøen og kanskje drukne når jeg fisker,så mulig det bør bli påbudt med redningsvest sammen med fiskeutstyr, ja. Og når jeg klatrer i opp bratte skråninger på skogsturer, så kan jeg ramle ned og slå meg ihjel. Kanskje like greit å kreve fullt klatreutstyr og sikkerhetsline også.
Hvorfor i helvete legger man fotgjengeroverganger like foran rundkjøringer, forresten? Det er livsfarlig. Bilistene skal både holde øye med all trafikk inni rundkjøringen, fordi de har vikeplikt, og samtidig unngå forgjengere som plutselig svirrer forbi foran bilen. Jeg våger å påstå at statens vegvesen har funnet på det der i håp om at bilister skal tvinges til å bremse ned FØR rundkjøringen pga sebrastripene,- altså brukes de mykeste trafikantene som fartsdempere. Men det funker dårligere enn gamle dagers røde og grønne menn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 6:11 pm
Dusteforslag.
Jeg jobber i sykkelbutikk, og jeg anbefaler alltid mine kunder å bruke hjelm, men det får da være grenser for detaljstyring.
Selv bruker jeg alltid sykkelhjelm, men jeg vil ikke tvinge andre til å gjøre det for det.
Folk må få være teite i huet hvis de vil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 6:11 pm
La meg bestemme selv for pokker. Hvorfor skal staten absolutt tvinge meg til å leve trygt? Hva med å forby alt som kan skade meg isåfall? Følger man logikken til staten burde ting som fallskjermhopping, klatring i trær, fjellturer osv vært forbudt fordi det kan skade meg. Men som sagt over, vi er inneforstått med risikoen og det er vårt valg om vi ønsker å ta sjansen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 6:11 pm
Utgangspunktet for en i kondomdrakt som sykler i 40 km i traffikerte veier er fullstendig anderledels en en som meg som totler avgårde i fem på sykkelstier, fortau og turstier. Det alvorligste jeg kan påføre meg er et lite skrubbsår i det jeg glir på en brun sniggel…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 6:31 pm
Jeg bruker KUN sykkel en sjelden gang hvis jeg skal til byn å ta meg en pils eller to (ikke når jeg skal drikke meg sørpe full). Jeg har ingen planer om å sykle fort, store deler av veien triller jeg bare ned en slakk bakke på en sykkel/gangsti og har derfor kommet til den konklusjonen at det er ca. like farlig for meg å trille uten hjelm som det vil være når jeg jogger i samme hastighet uten hjelm på den samme strekningen.
Om det noensinne blir påbudt med hjelm (da sier det seg selv at det vanker bot om onkel fersker deg uten), bruker jeg heller bil, blir kun bot med det også så lenge jeg holder meg til under to pils, og onkel kan ikke se om jeg har drukket i motsetning til at jeg sykler uten hjelm, så sjangsen for å bli “tatt” er mindre i bil
Og siden det er så populært med miljøvern for tiden, hva sier greenies’ene til forslaget?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 6:42 pm
Det er greit at det kan være lurt å bruke hjelm. Men hvorfor skal vi alltid tvinges. Til alle de voksne som ikke sykler men som syns påbud høres fint:
* Er du klar for å betale bot fordi din sønn syklet uten hjelm.
*Det skjer mange hodeskader i bilulykker også, hva sier du til påbud med hjelm i bil
* Skal politiet bruke sine trengte ressurser nok engang på å forfølge “ærlige” borgere.
Jeg vil nok mange ganger vurdere bilen framfor sykkel hvis jeg må på med hjelm for en rask tur på butikken.
Ja til frivillig bruk av hjelm, nei til tvang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 6:42 pm
Om det resulterte i en helt knust skalle som du sier tyaces, da vil nok ikke en liten skral sykkelhjelm hjelpe mye…..hva om vi kunne ved laav paaby full-hjelm….bare for aa skikkelig drepe frihet foelelsen og all sykkelglede !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 6:55 pm
Om jeg må bruke hjelm de 500 metrene for å komme til butikken i risiko for å få bøter dropper jeg sykkelen og kjører ned istedet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 7:16 pm
De samfunnsmessige konsekvensene med hardt skadde mennesker er store. Sykehusene har store problemer med for mange tungt pleietrengende pasienter pga ulykker. Jeg liker ikke tanken på et påbud, men jeg mener vi har et felles annsvar for at sykehusene ikke blir mer belastet en absolutt nødvendig. Til slutt vil jeg si at det er greit du har tatt en avgjørelse, men jeg tror nok mange som bryr seg om deg vil bli lei seg hvis du får unødvendige store skader pga mangel på hjelm.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 8:42 pm
Som altid – vi nærmer oss en diktaturstat der stadig nye lover og regler blir trtedd over oss, og den måten norske myndigheter kan styre oss på…. Norges befolkning får snart ikke lenger tenke selv.. Det verste er at de som tror at de skjønner noe og som styrer landet foreslår slike regler og ikke har peiling på hva de snakker om !! La slike forslag være en oppfordring og frivillig – ikke påtving oss det !!
Det samme ser vi i trafikken – påbud/ forbud og fartsgrenser så det holder – for ikke å snakke om de som alltid skal kjøre 10 km/t. under fartsgrensen (og de samme 10 km/t. over i 60-sonen) – det skaper farlige situasjoner det !!!!!!…
BEGYNN Å TENK !!!!….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 8:50 pm
Jeg har to barn som MÅ bruke hjelm, og jeg bruker også hjelm, selv når jeg sykler alene – det er fordi jeg faktisk HAR noe inni hodet mitt som jeg vil beskytte. Det bør jo alle forstå, som har noe under topplokket.. det skal jo ikke så mye “fantasi” til for å forstå at hodet faktisk styrer hele kroppen. Tar du dumme valg, så er det fordi det fungerer dårlig der oppe.. Har selv vært utsatt for motorsykkelulykke, der hjelmen reddet livet mitt, så jeg snakker ikke BARE tull! Dersom det blir påbud med sykkelhjelm, vil det ikke bli flaut for tenåringer å bruke den, for alle ville jo bruke det. Så JA til sykkelhjelmpåbud – og de som lar være å sykle da, får bruke bena, det er jo også fysisk aktivitet….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 9:20 pm
På tide at en av kommentarene her støtter lordmarius..
Jeg ser et direkte påbud, som en hemsko. Jeg er voksen,og står for mine valg om beskyttelse eller ikke. Den mest effektive beskyttelsen jeg kunne hatt bruk for, må være boksehansker, da jeg ved to anledninger har fått håndleddsbrudd/-brist etter sykkelulykker. Og kanskje korsett, for jeg fikk ribbensbrudd i vinter etter å ha trynet…
Men kjære medmennesker. Forvent ikke at jeg skal ikle meg hode-, skulder- hånd-, bryst- og knebesktttelse bare for å sykle til butikken, eller ned til togstasjonen. Er rimelig ukomfortabelt og ta med alt dette på toget videre til arbeidsplassen.
Uhell skjer, men som unge lot mine foreldre meg, i likhet med mine kamerater, å få lov til å klatre i trær, samt det å erfare skader og smerte ved å falle ned fra disse. Den overbeskyttelsen som samfunnet legger opp til i dag, er en bjørnetjeneste i lengden. Unger må herdes. Både jeg og andre som sykler uten hjelm, gjør dette bevisst, og selv om vi ikke i alle tilfeller er supermenn, så tåler vi tross alt ett fall eller to, enn den oppvokisende generasjonen.
Til info: på sykkelturer benytter jeg derimot hjelm. Men på trygge sykkelstier ned til butikken, toget eller stranda: ikke pokker – det er for upraktisk.
Vil det oppstå en situasjon hvor jeg får bøter for dette, da må jeg vurdere om ikke min forurensende bil blir billigere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 9:23 pm
På tide at en av kommentarene her støtter lordmarius..
Jeg ser et direkte påbud, som en hemsko. Jeg er voksen,og står for mine valg om beskyttelse eller ikke. Den mest effektive beskyttelsen jeg kunne hatt bruk for, må være boksehansker, da jeg ved to anledninger har fått håndleddsbrudd/-brist etter sykkelulykker. Og kanskje korsett, for jeg fikk ribbensbrudd i vinter etter å ha trynet…
Men kjære medmennesker. Forvent ikke at jeg skal ikle meg hode-, skulder- hånd-, bryst- og knebesktttelse bare for å sykle til butikken, eller ned til togstasjonen. Er rimelig ukomfortabelt og ta med alt dette på toget videre til arbeidsplassen.
Uhell skjer, men som unge lot mine foreldre meg, i likhet med mine kamerater, å få lov til å klatre i trær, samt det å erfare skader og smerte ved å falle ned fra disse. Den overbeskyttelsen som samfunnet legger opp til i dag, er en bjørnetjeneste i lengden. Unger må herdes. Både jeg og andre som sykler uten hjelm, gjør dette bevisst, og selv om vi ikke i alle tilfeller er supermenn, så tåler vi tross alt ett fall eller to, enn den oppvokisende generasjonen.
Til info: på sykkelturer benytter jeg derimot hjelm. Men på trygge sykkelstier ned til butikken, toget eller stranda: ikke pokker – det er for upraktisk.
Vil det oppstå en situasjon hvor jeg får bøter for dette, da må jeg vurdere om ikke min forurensende bil blir billigere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 9:31 pm
Flott med påbud med bruk av sykkelhjelm..
Har selv bodd i California, og fikk da bot og måtte på kurs, da jeg sykla uten hjelm som 15 åring!
Bilbelte er jo påbudt.. Hvorfor ikke hjelm?
Ta deg en tur på Sunnaas, så tror jeg du raskt begynner å bruke hjelm..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 9:51 pm
Det er helt idiotisk å påtvinge alle til å bruke hjelm. Hadde jeg bodd i byen ville jeg brukt det frivillig, men jeg sykler bare på øde sølsveier og stier her på fjellet der jeg bor. Det går i sneglefart og det ville vært svært provoserende å blitt bøtelagt om purken skulle ha sett meg.
Nå må folk få lov til å tenke selv. Ha heller et økt fokus på hjelmbruk (et fokus som er nesten fraværende)Men det skjer faktisk flere hodeskader av andre aktiviteter enn sykling.
Skal det neste bli et påbudt med hjelm når man går i ulendt terreng? Blir det påbud med hjelm på sykkel er det jo og naturlig at det blir påbud med hjelm når man skater, går på rollerblade, går eller står på ski i fjellet og i alpinsentere, påbud med hjelm i båt (for der dør mange av hodeskader etter kræsj) og ikke minst, hjelmpåbud i bil akkurat som i formel 1. Man hadde sikkert spart mange liv. Hjelm når man går i en stige er også et must, mange fallulykker når folk skal male hjemme.
Livet kan være farlig, men ønsker vi et sammfunn der alt skal detaljstyres og der vi mister mer og mer frihet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 10:28 pm
Meningsløs propaganda.
Statistikken de viser til må mild sagt være lemfedig laget. Åtte av ti tryn uten hjelm medfører hodeskader?? Sludder og vås.
Vil vi at staten skal bestemme alt vi gjør med påbud og forbud? Møkkaland.
Har noen forresten tenkt på å innføre førerkort for sykkel…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 10:50 pm
En ting er sikkert, før noen skal tvinge meg til å bruke sykkelhjelm, slår jeg heller sykkelen min i stykker og legger den på trappa til Trygg Trafikks direktør Kari Sandberg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 11:49 pm
Leste for et par dager siden et annet innlegg her fra deg hvor du la ut om hvor idioter folk er som utsetter seg for fare innenfor ekstremsport osv..
Nå dette!! hvem skal betale for at du blir henta etter en sykkel velt med knust skalle?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 12:34 am
Dersom du blir skadet på sykkel, og får en hodeskade, – som ville kunne vær unngått dersom du hadde brukt hjem.. Er det da riktig at vi andre skattebetalere i Norge skal være med på å dekke livsvarig behandling av deg, kun fordi du ikke ville bruke hjelm?
NOPE!
I dag koster det alle oss skattebetalere flere milliarder av kroner å dekke utgifter til pleie/rehabilitering/institusjon/operasjoner/utstyr/behandling++ av personer som har blitt skadet i trafikken. Mange av disse personene har mistet muligheten til å leve et normalt liv pga en ulykke, som de selv kunne kommet bedre ut av dersom de hadde brukt hjelm, bilbelte, eller f eks bare holdt seg til fartsgrensene vi har.
Jeg mener et påbud er en selvfølge.
Jeg vil ikke at mine skattepenger skal brukes til å måtte pleie deg, eller andre som blir skadet og blir pleietrengende fordi du/andre ikke brukte hjelm..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 12:39 am
Nå tar det helt av… det er jo faenmeg like før det blir forbudt å gå seg en tur uten knebeskyttere og hjelm.
det er snart umulig å være lovlydig borger i det landet her.. snart er alt forbudt..
(neste er vel avgift for å puste mer når du tar deg en joggetur)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 12:44 am
Dersom du blir skadet på sykkel, og får en hodeskade, – som ville kunne vær unngått dersom du hadde brukt hjem.. Er det da riktig at vi andre skattebetalere i Norge skal være med på å dekke livsvarig behandling av deg, kun fordi du ikke ville bruke hjelm?
NOPE!
I dag koster det alle oss skattebetalere flere milliarder av kroner å dekke utgifter til pleie/rehabilitering/institusjon/operasjoner/utstyr/behandling++ av personer som har blitt skadet i trafikken. Mange av disse personene har mistet muligheten til å leve et normalt liv pga en ulykke, som de selv kunne kommet bedre ut av dersom de hadde brukt hjelm, bilbelte, eller f eks bare holdt seg til fartsgrensene vi har.
Jeg mener et påbud er en selvfølge.
Jeg vil ikke at mine skattepenger skal brukes til å måtte pleie deg, eller andre som blir skadet og blir pleietrengende fordi du/andre ikke brukte hjelm..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 12:45 am
Sykkelhjelmer er for pyser og mongoloide!
Jeg har talt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 12:52 am
#5;
Fordi et MINDRETALL ikke klarer å kontrollere tilbøyelighetene og lystene sine- er det da riktig at vi andre skattebetalere skal betale for de spillegale, rehabilitering for alkoholikere, m.m.?
NOPE!!
I dag koster det alle oss skattebetalere flere milliarder av kroner å dekke utgifter til pleie/rehabilitering/institusjon/operasjoner/behandling++ av personer som lider av spillegalskap, er alkoholskadd, m.m.. Mange av disse personene har mistet muligheten til å leve et normalt liv pga at de ikke har klart å styre egne tilbøyeligheter, som de selv kunne kommet bedre ut av dersom de hadde søkt hjelp tidsnok, klart å kontrollere seg selv, hatt sterkere viljestyrke, eller f eks bare innsett at livsførselen deres ikke går an å holde på med i evigheter…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 12:53 am
#5;
Jeg vil ikke at mine skattepenger skal brukes til å måtte pleie deg, eller andre som spiller/ drikker seg fra gård og grunn, og blir pleietrengende fordi du/andre ikke så hvor ille deres egen situasjon faktisk var…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 1:37 am
Herregud
Det er da forskjell på villmannssykling i skogen (ev til/fra jobb), og rolig sykling en fin ettermiddag? Jeg er helt enig med lordmarius. La for søren voksne folk få bestemme selv!!!
Og du/dere som ikke vil bruke skattepenger til å betale for personer som skader seg, og som ikke bruker hjelm…: Alvorlig talt. Det er mye man kan gjøre for ikke å skade seg, og dermed “belaste” fellesskapet. Imidlertid, de fleste skadene oppstår innenfor husets fire vegger. Burde det være forbud mot å være hjemme da eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 3:08 am
#6/7
Avhengighet er da vitterlig en sykdom, likestilt med galskapen om å ikke bruke hjelm.
Slipp en melon fra 2 meters høyde, og forestill deg det bildet på neste sykkeltur.
Men, om det er overformynderi med et hjelm-påbud for syklister, da har jeg overvurdert nordmenns logiske sans og sunne fornuft.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 3:30 am
#8;
Det er en sykdoom ja- likefullt er det en sykdom som MINDRETALLET av befolkningen her i landet lider av- men som MAJORITETEN likevel betaler for!
På samme måte som MINDRETALLET i landet her blir skadet i trafikken hvert år, fordi de ikke bruker sykkelhjelm- men som MAJORITETEN likevel må betale for!
Til lags åt alle kan ingen gjera!
Vi lever i et samfunn hvor noen vil føle seg urettferdig behandlet uansett hvilke beslutninger som tas.
Me vi lever jo i den siste sovjetstat, så påbudet kommer nok! Jeg kommer derimot aldri til å følge det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 3:34 am
#9
Melon, sier jeg bare.. les #2, #3 og #5 om du ikke har..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 3:39 am
#10;
Melon meg mellom bakkar og berg…
Vi hadde besøk av politiet i klassen da jeg gikk i 4., før sykkelprøven. De viste dette egget da, med og uten hjelm.
Men jo eldre je gblir i dette nisselandet, jo mindre tilhenger blir jeg av overformynderi! Synes tvert i mot at staten burdte gå inn for et FORBUD mot sykkelhjelmer jeg;
Støtt og stadig leser en jo om unger som blir hengt i lekestativer, fordi de har sykkelhjelm på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 3:50 am
Handler ikke om kulhet, sykkel er et redskap man tar i bruk i nødsfall, på ferie og slikt. Skal 350 meter til fjæra, for å dra ut båten og fiske. Sykkelhjelm? På en gammel damehelvetsykkel med ballongdekk på flatmark?
Ok, når jeg tråkker løs med en terrengsykkel bruker jeg hjelm, men av og til er hjelm unødvendig. Akkurat som påbud er det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 3:58 am
#12;
Og likevel finnes det naive sjæle der ute som hevder at DET EKSISTERER ET FLERTALL I BEFOLKNINGEN for å få i stand ett påbud…??
Påbud er roten til alt ondt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 7:33 am
Jeg sykler særdeles mye. Nesten alltid med hjelm, rett og slett fordi jeg setter pris på hodet mitt. Generelt sett synes jeg folk som sykler uten hjelm er noen uansvarlige idioter.
Når *det* er sagt har jeg ikke noe særlig sansen for overformynderi. Staten har _absolutt ingen ting med_ om man sykler med eller uten hjelm. Det er kun en selv en utsetter for fare.
Et alternativ kunne være hjelmpåbud for alle under 18 år.
PS : Personlig synes jeg vel det er helt OK om noen idioter darwinerer fra tid til annen også, så …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 7:46 am
Det er faen meg et idiotisk forslag. I en hverdag hvor klima og fedme blant norske innbyggere er satt høyest på dagsorden skal man da altså pålegge nordmenn å bruke hjelm. Er ikke akkurat som om det får ellers late nordmenn til å lette på ræva for komme seg ut i guds frie natur.
Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg aldri kommer til å bruke sykkelhjelm. Kall det gjerne egoisme eller kalkulert risiko, men stoler såpass på mine egne ferdigheter at den sjangsen er jeg villig til å ta. (enten det, eller så er jeg bare dum og sta)
Og om jeg så skulle bli utsatt for en ulykke og samfunnet måtte ta vare på meg, skulle jeg ikke få det minste dårlig samvittighet. Er nok av skattesvindlere, trygdesvindlere, og andre idioter der ute som norske skattebetalere må betale for.
For øvrig like forbanna dumt å kaste seg ut fra en fjellvegg med bare et tøystykke og en hjelm som sikkerhet, men folk gjør det uansett (og ikke at det gjør meg noe, for det er sikkert dødsgøy).
Vet ikke om helt om jeg hadde noe poeng med dette innlegget, men noe måtte jeg jo skrive til et så dumt forslag.
(men sånn for barn og ungdom skal jeg ikke stille meg kritisk til et slikt forslag)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 7:57 am
Helt alvorlig…
Forslaget går ALDRI igjennom. Og hvis de gjør det. får de merke hvilke styr de har stelt i stand.
Klart er du en mor med 6 barn. HJELM HJELM!! DET kan du håndheve selv på dine, og andre på sine og ditt og datt
Og så kan vi andre gjøre som vi vil…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 9:48 am
Jeg sykler alltid med hjelm, jeg.
Søte, snille, perfekte Grunde.
Ser ikke helt problemet, vi har da påbud om sikkerhetsbelter i bil og hjelm på motorsykkel også..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:13 am
Bør det kanskje innføres et påbud om hjelm for bilister og deres passasjerer også? I tillegg må vel veltebøyler og seler som man har i rallybiler bli påbudt. Kanskje det tryggeste hadde vært om man forbød trafikk?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:14 am
Jepp. Men ekte frihet er friheten til å ta valg som virker teit for “folk flest” og De Som Bestemmer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:14 am
Helt enig
Jeg prioriterer hanekamen min framfor hodesikkerhet. Jeg er en idiot, men det syns jeg at jeg skal få lov til å være.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:16 am
Barn er jo den beste fartsdump
Godt poeng i første avsnitt, hvor skal grensa gå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:19 am
Et annet poeng er at bilister tar større sjanser med syklister som har på seg hjelm. En kar i England forska på det med seg selv som prøvekanin for ikke lenge siden, han fant ut at bilister passerer med mindre avstand når man bruker hjelm. Det skulle tilsi at faren for ulykker faktisk øker ved hjelmbruk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:21 am
Jeg tvinges til å betale ca. 70% av pengene jeg tjener til Det Store Spleiselaget, der stopper mitt ansvar for helsevesenet. Og nå det gjelder ditt andre poeng, Norges lover er ikke til for å hindre folk i å bli lei seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:25 am
Problemet her er bare det at du og jeg og vi to er over atten. Det betyr at vi er myndige, og fint er i stand til å prioritere selv, og ta våre egne valg. Å oppdra voksne mennesker gjennom lovene fører bare til at man mister respekt for lovene og de som lager dem i første omgang. Det er heller ikke mitt ansvar å indirekte oppdra andres barn ved å selv bruke hjelm. Klarer ikke foreldre oppdragelsen selv er det bare å ta kontakt med barnevernet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:28 am
Du vil bestemme selv sier du. Hva med familien din som først må gå gjennom traumene ved en ulykke og deretter må stelle en grønnsak resten av livet? Hva med samfunnet som må betale for pleieplass, stell, ombygging av huset, osv?
Tenk litt på andre enn deg selv innimellom. En
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:29 am
Jeg er voksen, og bestemmer altså over meg selv. Å misbruke lovverket til å oppdra folk over myndighetsalderen er å gjøre respekten til lovene og de som lager dem mindre. Jeg veit godt hvilke skader jeg risiskerer å pådra meg, jeg har altså all den informasjonen jeg trenger for å ta et informert valg. Siden jeg er over atten, og dermed myndig, skal jeg få lov til å ta den beslutningen selv! Forøvrig er det også latterlig at bilbelte er påbudt. Politiet bør bruke ressursene sine på å fange forbrytere framfor å oppdra voksne mennesker med idiotiske bøter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:31 am
Hadde du lest det innlegget litt nøyere ville du sett at jeg karakteriserte meg selv som idiot på grunn av egen røyking også. Jeg mener at vi selv skal være ansvarlige for å finansiere vår egen bruk av helsevesenet. Dette klarer vi fint gjennom at skattene praktisk talt blir fjernet, sparing, lånopptak eller evt. forsikringsordninger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:34 am
Slik du argumenterer her er det en selvfølge at beskyttelsesutstyr må påbys i alle tilfeller hvor folk setter seg selv i fare for å skade seg, og dermed belaste Det Store Spleiselaget. Det betyr at man til en hver tid må ha på seg fullt hockeyutstyr, selv i ens eget hjem, for å hindre skader. For, hvorfor skal man ikke være konsekvent?
Et annet alternativ er å la folk selv få vurdere hvilke risikoer de selv ønsker å ta. Er man over atten så er man tross alt myndig og ansvarlig for seg selv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:36 am
Kanskje vi da bare skal fjerne myndighetsalderen like godt først som sist, og heller la alle deler av en voksen persons liv detaljstyres av politikere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:37 am
Synes du, ja. Men hvorfor skal DU bestemme over alle andre? Hvorfor skal DINE prioriteringer ha forrang for andres personlige valg og frihet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:39 am
Jeg er over atten, det vil si at jeg er myndig. Jeg er i min fulle rett til å ta mine egne valg, uansett hvor teite og uansvarlige de måtte framstå for både deg og De Som Bestemmer. Bruker man lovverket til å hule ut den retten ender man kun opp med at vi mister respekt for lovene og de som lager dem. Det er å gjøre oss alle en bjørnetjeneste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:42 am
Skal man følge den linjen konsekvent må man innføre påbud om fullt hockeyutstyr fra vi står opp til vi legger oss. Folk skader seg på de merkeligste tidspunkter. Eller så kan man bare la folk få bestemme selv. Og når det kommer til lover om bilbelte og lignende: Har ikke politiet bedre ting å gjøre enn å oppdra voksne folk med bøter? Bør de ikke heller oppklare virkelige forbrytelser enn å jakte på folk som velger SELV å ikke bruke bilbelte, kun for å fylle opp statskassa ytterligere? Lover er ikke til for å oppdra voksne mennesker!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 11:43 am
Jeg betaler ca. 70% av min inntekt til Det Store Spleiselaget. Der stopper mitt samfunnsansvar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 12:09 pm
Da betaler du kanskje for sykehusoppholdet og de andre kostnadene samfunnet får av din trass også da? Burde ikke dreie seg om mer enn enn noen små millioner det vel…
Prinsippielt er jeg enig med deg om at samfunnet ikke skal tre pålegg ned over hodet på folk, men av og til er det nødvendig dessverre….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2007 at 12:16 pm
Akkurat nå betaler jeg for det gjennom de 70% av mine inntekt jeg fraranes i skatt. Om mine politiske idéer fikk gjennomslagskraft ville jeg selv valgt hvordan jeg skulle betalt for det, gjennom oppsparte midler, forsikringsordninger, lån eller lignende.
Hvorfor er pålegg nødvendig i dette tilfellet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende